Ve středu 25. května byly slavnostně vyhlášeny osobnosti čs. letectví za rok 2021.
Akce, která se konala již počtrnácté, je snahou Podvýboru pro letectví a vesmírné
programy Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny ocenit činnost odborníků a
osobností čs. letectví odměnit profesionály z oboru letectví a kosmonautiky, kteří se
zasloužili o rozvoj těchto oborů v České republice.
Seznam oceněných:
Ing. Daniel STACH byl oceněn za kvalitní mediální prezentaci a
popularizaci kosmonautiky a českého leteckého průmyslu.
Ing. Bc. Daniel Stach je redaktorem České televize
a ve svých pořadech se zabývá zejména novinkami
z různých oborů techniky. Jedním z nich je i vesmír a jeho dobývání
člověkem. Propaguje v nich i podíl naší republiky a našich firem na tomto
procesu. Jeho pořady mají velkou sledovanost a jsou dobrou propagací
tohoto oboru i českého podílu v tomto celosvětovém úsilí.
Deset let je jediným moderátorem pořadu Hyde Park Civilizace, ve kterém
vede rozhovory s vědci z celého světa. Rozhovory natočil mimo jiné s 31
nositeli Nobelovy ceny, moderoval první nepozemský televizní rozhovor v
historii ČR – spojení s astronautem přímo na Mezinárodní vesmírné stanici.
Od roku 2016 je součástí vědecké redakce ČT, kde stál u jejího vzniku a
moderuje pořad Věda24 a speciální vysílání jako například přistání
Perseverance na Marsu, lety Crew Dragon, Země v nouzi nebo Volební
centrum. Vědecká redakce dodává každý měsíc „na klíč“ více než 200 témat
do vysílání.
Je nejmladším laureátem medaile Vojtěcha Náprstka Za zásluhy v
popularizaci vědy. V roce 2021 obdržel od Společnosti Ferdinanda Peroutky
novinářskou Cenu Ferdinanda Peroutky a od Učené společnosti Medaili za
zásluhy o rozvoj vědy. Po Danielu Stachovi byla pojmenována planetka
obíhající Slunce v prostoru mezi Marsem a Jupiterem, která je evidována jako
93256 Stach.
Je bývalým juniorským reprezentantem ve vodním slalomu, je ženatý, má
syna a kocoura Pana Rozárku.
Ing. Milan HÜBNER byl oceněn za aktivní činnost při budování a
provozu letového simulátoru na letišti Václava Havla.
Ing. Milan Hübner je absolventem FEL ČVUT. V roce 1999 nastoupil k
ČSA a později začal pracovat ve výcvikovém centru určeném pro výcvik
pilotů a palubního personálu. Zasloužil se o jeho vybudování a výrazně
se podílel na jeho vybavení špičkovými simulátory pro letadla výrobců
Airbus, Boeing ATR i Letov. Spolupracuje s řadou výrobců letových
simulátorů i s výcvikovými středisky řady Aerolinií například se SWIS či
LUFTHANSA. Výrazně se podílí na bezproblémovém chodu střediska.
Přínosem je i jeho členství v celosvětové komunitě výrobců a uživatelů
letových simulátorů FSEMC, jehož je naše středisko členem. Dosud byly
do střediska pořízeny simulátory pro výcvik pilotů a členy palubního
personálu Cabin and Evaluation Trainer pro B 737 A320 a řada letových
simulátorů pro letadla výrobců Boeing, Airbus ATR a Letov.
cpt. Ing. Ladislav KELLER byl oceněn za celoživotní práci pilota
vojenských i civilních dopravních letadel a za publicistickou
činnost v oboru letectví.
cpt. Ing. Ladislav Keller začínal jako vojenský pilot a učitel létání, potom
přešel jako pilot k LS FMV a následně k Státnímu leteckému útvaru a pak ke
společnosti Travel Servis kde byl ve funkci velitele letadla a též i instruktorem
a examinátorem. V letech 2005 až 2010 byl velitelem letadla u ČSA.
Následně pracoval jako examinátor a vedoucí pozemního výcviku u CCA
Slovakia a Sayegh Aviation Europe. Od roku 2015 pracoval na ÚCL a v
Ústavu letecké dopravy ČVUT, vystupoval i v rozhlase a televizi, publikoval
články v odborných leteckých časopisech. Je autorem knihy Učebnice pilota a
též čtyřdílné knihy Nehody dopravních letadel v Československu a knihy
Únosy dopravních letadel v Československu.
RNDr. Jacek KERUM byl oceněn za celoživotní činnost ve vojenské
i civilní meteorologii, v Ústavu fyziky atmosféry Akademie věd
České republiky a za předsednictví ve sportovní komisi Aeroklubu
ČR.
RNDr. Jacek Kerum věnoval svoji profesní kariéru aktivní civilní i vojenské
meteorologii a široké publicistické činnosti. Jako examinátor působil ve
Výcvikovém středisku ŘLP ČR, Ústavu letecké dopravy ČVUT a VOŠ a
SPŠD v Praze. V oblasti výzkumu pracoval v Ústavu výzkumu fyziky
atmosféry AV ČŘ. Je předsedou sportovní komise Aeroklubu ČR, pilot
instruktor kluzáků i motorových kluzáků a nositel zlatého odznaku FAI se
třemi diamanty.
Ing. Milan MACHOLÁN byl oceněn za manažerskou činnost ve
firmě První brněnská strojírna Velká Bíteš, jejímž je generálním
ředitelem a předsedou představenstva.
Ing. Milan Macholán je generálním ředitelem a předsedou správní rady
První brněnské strojírny Velká Bíteš, s.r.o., která je významným výrobcem
letecké techniky, zejména leteckých motorů. Je i členem představenstva
Asociace leteckých výrobců ČR a členem správní rady Vysoké školy
polytechnické Jihlava. Byl i členem vedení skupiny výrobců leteckých motorů
(Engine Industrial Management Group), která působí v EU. Za svou činnost
byl již několikrát poctěn například cenou Technologické agentury ČR za
vývojový projekt odlitků turbinových kol a turbinových lopatek, či oceněním od
Hospodářské komory v soutěži Exportér roku. Je i nositelem titulu Manažer
odvětví Výroba strojů a zařízení, kterou uděluje Národní komise.
Ing. Jiří POS byl oceněn za manažerskou činnost v oblasti letišť a v
Českém Aeroholdingu a za přínos k rozvoji letiště Václava Havla.
Ing. Jiří Pos vystudoval ČVUT v Praze a na Fakultě strojní absolvoval obor
ekonomika letecké výroby.
Do čela představenstva Letiště Praha byl zvolen 30. 8. 2021. Do společnosti
Letiště Praha se vrátil po sedmi letech. Na pražské letiště nastoupil v roce
2006 kde v letech 2011 až 2014 byl předsedou představenstva a jeho
generálním ředitelem. V letech 2014 až 2015 poté působil v Českém
Aeroholdingu jako člen představenstva. Po odchodu rozvíjel své soukromé
podnikatelské aktivity, zejména v oblasti civilního letectví a cestovního ruchu.
V letech 2019 až 2021 působil také jako jednatel společnosti Letiště Karlovy
Vary. Svoji kariéru v letectví zahájil v roce 1986 v Českých aeroliniích, kde pracoval dvacet let. U českého dopravce působil v letech 1994 až 2001 v zahraničí a v letech 2003 až 2006 byl viceprezidentem pro pozemní provoz.
Mezi klíčové úspěchy jeho kariéry v oblasti letecké dopravy, která trvá již 36
let, patří například úspěšné získání posudku EIA pro paralelní dráhu na Letišti
Václava Havla v Praze v roce 2011. Ve stejném roce Letiště Praha pod jeho
vedením obdrželo ocenění Eagle Award od sdružení leteckých dopravců IATA
za nejvíce se rozvíjející letiště světa. K zásadním záležitostem současnosti
patří bezproblémové zvládnutí bezpečnostních opatření v období pandemie.
Mezi priority Jiřího Pose patří rozvoj Letiště Václava Praha, tedy dráhové i
terminálové kapacity v souladu se strategií udržitelného podnikání, ale i
vzájemná podpora a spolupráce s regionálními letišti.
Doc.Ing Jindřich PLOCH,CSc,
byl oceněn za úspěšné vedení Leteckého úřadu a za jeho
pedagogickou i manažerskou činnost v českém leteckém
průmyslu.
Doc.Ing Jindřich Ploch,CSc, působí v letectví od roku 1980, kdy absolvoval
Vojenskou akademii v Brně. Do roku 2001 působil v Armádě České republiky
ať již u leteckého útvaru, nebo na Univerzitě obrany a později jako ředitel
Vojenského technického ústavu letectva a PVO, kde vojenskou kariéru
zakončil v hodnosti plukovníka. Několik let působil jako vysoký státní
zaměstnanec na Ministerstvu obrany jako vrchní ředitel Národního úřadu pro
vyzbrojování. Svou kariéru v civilním letectví zahájil rokem 2003 jako
generální ředitel úřadu pro civilní letectví, kde působil do roku 2007. Pod
vedením doc. Plocha byly zahájeny zásadní restrukturalizační kroky v
elektronizaci úřadu, racionalizace procesů, vytvoření kariérního řádu a
začlenění úřadu do struktur Evropské unie. Nelze opomenout další působení
v roli generálního ředitele státního podniku LOM Praha a posléze vedení
dvou vysokých škol z pozic rektorů, které vychovávají odborníky civilního
letectví. Přístup docenta Plocha byl vždy systémový a nadčasový, plody jeho
práce většinou sklízeli jeho pokračovatelé, jeho nejsilnější stránkou je
identifikace potřeby a zahájení realizace změny.
Doc.MUDr. Miloš SOKOL, Ph.D
byl oceněn za celoživotní práci leteckého lékaře a za aktivitu při
šetření leteckých nehod.
Doc.MUDr. Miloš Sokol, Ph.D vystudoval Vojenskou lékařskou akademii a
zároveň Univerzitu Karlovu v Hradci Králové. V roce 1989 začal pracovat jako
letecký lékař ve Výzkumném ústavu letectva a PVO. Od roku 1991 pracoval
jako soudní lékař, 2003 až 2018 jako vyšetřovatel leteckých nehod v Ústavu leteckého zdravotnictví, Od roku 1994 byl vedoucím oddělení laboratorních
expertíz. V roce 2003 přešel do ÚVN Praha, kde byl v letech 2003 až 2018
primářem Vojenského ústavu soudního lékařství ÚVN Praha. I po roce 2003
se, na základě smlouvy ÚVN s Ústavem pro odborné zjišťování příčin
leteckých nehod, podílí na vyšetřování leteckých nehod ve vojenském i ve
všeobecném civilním letectví. V roce 2006 získal doktorský titul Ph.D. a v
roce 2017 zvládl habilitační řízení s tématem vyšetřování leteckých nehod. V
období 1982 až 2017 byl vojákem z povolání a dosáhl hodnosti plukovník. Od
roku 2003 probíhá těsná spolupráce mezi VÚSL ÚVN Praha a ÚLZ ve
forenzní i pedagogické rovině. Jeho práce se v naší republice řadí mezi
prioritní a je přínosem pro zvyšování bezpečnosti letů v civilním i vojenském
letectví.
Bohumil ŠTĚPÁN
byl oceněn za celoživotní práci řídícího letového provozu na
stanovišti Letištní řídící věže/přibližovacího stanoviště řízení
letového provozu na letišti Václava Havla a za práci zkušebního
komisaře Státní letecké inspekce a za pedagogickou činnost v
oboru letectví.
Bohumil Štěpán absolvoval střední průmyslovou školu strojní a dva roky
poté pracoval jako konstruktér v továrně AVIA. V roce 1965 nastoupil jako
adept na funkci řídícího letového provozu na letištní řídící věž a přibližovací
stanoviště k tehdejší Správě dopravních letišť. Po složení kvalifikační
zkoušky na SLI začal pracovat na těchto stanovištích na letišti Václava Havla
jako řídící letového provozu. Následně si zvýšil svou kvalifikaci o práci na
přesném přibližovacím radaru a stal se vedoucím směn na letištní řídící věži i
na přibližovacím stanovišti a následně i vedoucím na těchto stanovištích. V
roce 1989 byl převeden na tehdejší SLI na funkci inspektora řízení letového
provozu s celostátní působností. Byl i členem vyšetřovací komise SLI i MD.
Podílel se i na implementaci předpisů ICAO do čs. leteckých předpisů. Stále
si udržoval svou kvalifikaci a sloužil i na předchozích pracovištích u ŘLP ČR.
Byl i zkušebním komisařem. V letech 1995 až 2015 působil i jako externí
pedagog pro svou odbornost na SPŠD v Praze. V roce 2000 odešel od ÚCL,
který je nástupnickou organizací SLI zpět na ŘLP ČR do funkce instruktor
základního výcviku řídících letového provozu. V současné době je v penzi,
ale je externím členem týmu ŘLP ČR, který je odpovědný za příručku pro lety
dle pravidel VFR.
František Kučera